zaterdag 12 augustus 2017

Een dagje vrij op hoog niveau

Vandaag, zaterdag 12 augustus, hebben we een dagje vrij en op het programma staat een gevarieerd bezoek aan de miljoenenstad Durban waar Hillcrest 35 km vandaan ligt. Nou de variatie hebben we gekregen hoor, volop!
Lies, Rina, Jaco, Monique, Celina, Eeuwout, Els en Aad

Om 10 uur 's ochtends kwam ons busje met Mr. Linda van het taxibedrijf. Hij kwam met zijn dochtertje Sunshine van drie jaar jong wat geweldig leuk was. De hele dag ging ze mee van plek naar plek met haar popje Sophie. We gingen eerst naar Shongweni Farmers & Craft market, een grote markt voor kleine voedselproducenten, kunst en boerderij en dieren producten. Een hele leuke markt waar vele honderden mensen op af waren gekomen. Om half twaalf gingen we door naar het drukke strand en boulevard van Durban waar we onze ogen uitkeken vanwege alle straatartiesten. Meteen zagen we ook alle Zeeuwen opleven van de zilte lucht en bij het zien van de zee voor ons en de grote golven. Hun hart ging open en ze waren duidelijk even zee aan het bijtanken. Prachtig was het om vanaf één van de pieren de lange golven van de Indische oceaan aan zien komen rollen, Schepen gingen op weg naar de haven van Durban en surfers zochten de beste plekken voor hun surfing, zich daarvoor een weg banend door de hoge golven. Etenstijd en we vonden daarvoor een mooi visrestaurantje waar we een stevige fish and chips aten. We keken onze ogen uit van alles dat er op de boulevard achter gebeurde. Slangenmensen, de reddingsbrigade in actie, Indiase rickshaws, ijskarren, Zulu dans en wat al niet meer. Van hier gingen we naar het Moses Madiba stadion waar er een hele inventieve grote boog boven het stadion is gebouwd waarover mensen met een karretje een op 80 mtr hoog platform kunnen bereiken vanwaar men een prachtig uitzicht heeft over de stad. Zesmaal al in de afgelopen jaren heb ik geprobeerd deze rit naar boven te maken en nooit was het gelukt. Nu kregen we zonder problemen kaartjes voor de rit die over 10 minuten zou gaan. Opwindend! Zonder problemen bracht de kar ons naar boven en iedere seconde werd het uitzicht majestueuzer. Boven gekomen genoten we dan ook van het adembenemende uitzicht over de Indische Oceaan en aan de andere kant van de enorme stad Durban. Het karretje zou na 10 minuten weer terug zijn maar al snel werd het 15, 20 minuten. De jongen die het geheel bediende zei toen plotseling met een uitgestreken gezicht dat de kar beneden kapot was gegaan en dat er aan gewerkt werd. 'Reddingsplan' B werd zelfs genoemd wat inhield dat er een reddingswerker naar boven zou komen met lijnen en veiligheidsbroeken waarmee we aangelijnd lopend begeleid zouden kunnen worden aan de stalen kabel die langs de noodweg liep langs de boogpilaar aan de andere kant. Een plotselinge ontwikkeling dus.
Net op het moment dat er zich ook nog (letterlijk) donkere wolken samenpakten boven ons hoofd hoorden we de kabels van het karretje weer gaan lopen en het geval kwam toch weer aan gekropen naar boven over de pilaar. Tien minuten later waren we beneden, een ervaring rijker.
Van hier gingen we naar het natuurhistorisch museum dat helaas gesloten was om 16.00 uur. Vijf minuten hierna zijn we nog bij een grote receptie binnen gelopen van een expositie van vrouwen en kunst. Hier waren we duidelijk niet op gekleed maar niemand zei  er wat van. Toen nog even naar Victoria Square een plein voor het stadhuis in oude stijl. Een triest plein omdat veel mensen van de zelfkant van het leven hier rondhangen, zitten en/of bedelen. Na nog een bezoek aan een markt en een fruitstal waar we drie grote zakken fruit kochten voor 70 Rand ( ca. € 5,-) werden we terug gebracht naar ons guesthouse Vuleka. Even opfrissen en toen 's avonds nog lekker eten bij Oscar's in Hillcrest. Genieten was dat van het eten en de gezelligheid. Vijf van ons kozen het traditionele gerecht Bunny Chaw, stoofvlees met brood, een gerecht dat stamt uit de Apartheidstijd in de Westkaap.
Zo kwam er een einde aan een dag op hoog niveau in alle opzichten. Op tijd naar bed om morgen weer fit te zijn voor de kerkdienst in de Methodistenkerk, de kerk die 26 jaar geleden Hillcrest Aids Centre heeft opgericht. Pastor Andrew Robinson, bestuurlid van Hillcrest Ads Centre zal voorgaan en Eeuwout van der Linden zal het doel van onze reis in de dienst toelichten. Om weer naar uit te zien. Iedereen dank weer voor de aandacht voor onze reis en voor nu alle snelle lezers goede nacht. Warme groet van ons allemaal.